Travel Blog

okt 23

Groot, verder, duurst: ’s wereld’s meest extreme vliegvelden

Gepost in Vliegen | geplaatst door Linda Folkers

Als je regelmatig reist, merk je het al snel: het ene vliegveld is het andere niet. Maar dat luchthavens soms zó sterk van elkaar kunnen verschillen zie je pas als je de meest extreme gevallen met elkaar vergelijkt.

Afgelegen vliegvelden

Het meest afgelegen vliegveld is Mataveri International Airport, op Paaseiland, dat (staatkundig) bij Chili hoort. De dichtst bijzijnde luchthaven is Mangareva (Frans Polynesië) en ligt op 2.603 kilometer vliegen. Ter vergelijking: Moskou ligt op ‘slechts’ 2.100 kilometer van Amsterdam.

Het meest noordelijk gelegen vliegveld dat commerciële lijnvluchten ontvangt, is Svalbard Longyear Airport, op het Noorse eiland Spitsbergen. Vanaf deze luchthaven is het bijna 16.000 kilometer vliegen naar het meest zuidelijk gelegen vliegveld ter wereld. Vlakbij het Zuid-Argentijnse Ushuaia ligt Malvinas Argentinas International Airport.

malvinas-argentinas-airport
Malvinas Argentinas International Airport

Het hoogste vliegveld

Tibet beschikt, met het op 4.411 meter gelegen Daocheng Yading Airport, over het hoogst gelegen vliegveld ter wereld. In Israël moeten vliegtuigen juist tot ver onder de zeespiegel dalen om te kunnen landen. Op een hoogte van -378 meter is Bar Yehuda Airfield, vlakbij de Dode Zee, ’s wereld’s laagst gelegen vliegveld.

Afstand tot de stad

Kuala Lumpur International Airport en Tokio Narita International Airport liggen, hoewel hun naam anders doet vermoeden, een behoorlijk stuk buiten de stad. Vanaf beide luchthavens zul je ongeveer 70 kilometer moeten afleggen om in het stadscentrum te komen. De onbetwiste koploper is echter Paris-Vatry, met een afstand van ruim 150 kilometer.

Op Gibraltar Airport is dat wel anders. Met een afstand van slechts 500 meter beschikt de rotsstaat over het ultieme stadsvliegveld. Sterker nog, als er een vliegtuig moet landen, moet het verkeer in de stad even achter een slagboom wachten om voorrang te verlenen.

gibraltar-airport
Gibraltar Aiport, met rechtsonder de kruising tussen landingsbaan en doorgaande weg

Oppervlakte en passagiers

Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport, gelegen op 11 kilometer van de Amerikaanse stad Atlanta is, met ruim 95 miljoen passagiers en bijna 1 miljoen vluchten per jaar, het drukste vliegveld voor passagiers.

Hong Kong International Airport vervoert minder passagiers, maar veel meer vracht. Met ruim 4 miljoen ton per jaar is dit s’ wereld’s drukste vliegveld voor vrachtvervoer.

Qua oppervlakte is King Fahd International Airport in Damman (Saudi Arabië) het grootste vliegveld. Met met 780 vierkante kilometer is het ruim driemaal zo groot als de stad Amsterdam.

De grootste aankomsthal is Terminal 3 van Dubai International Airport. Met een vloeroppervlak van 1,7 miljoen vierkante meter is het zelfs het op-één-na grootste gebouw ter wereld.

hong-kong-airport
Hong Kong International Airport

En nog meer extremen

College Park Airport, in Prince Georges County (Maryland, Amerika) werd in 1909 geopend en is daarmee het oudste vliegveld dat nog steeds in gebruik is.

De Amerikaanse luchthavens Chicago O’Hare International en Dallas Fort Worth International beschikken over het hoogste aantal landingsbanen; beide luchthavens hebben er zeven.

Chamdo Bangda, in het Tibetaanse hooggebergte, beschikt over de langste landingsbaan voor commerciële vliegtuigen. Deze is 5500m, waar voor grotere toestellen, zoals een Boeing 747, slechts de helft benodigd is.

Met een prijskaartje van ongeveer 20 miljard dollar ging Hong Kong International Airport in 1998 de boeken in als het duurste vliegveld ter wereld. Met een voorlopige tussenstand van ruim 5 miljard is het onwaarschijnlijk dat Berlin Brandenburg dat nog gaat inhalen, maar dit is inmiddels wel de luchthaven met de vaakst uitgestelde openingsdatum.

Don Quijote Aiport (ook bekend als Ciudad Real Central Airport) is ongetwijfeld het kortst geopende vliegveld ter wereld. De 1 miljard euro kostende luchthaven werd in juni 2010 in gebruik genomen, maar sloot – mede vanwege de crisis – alweer in april 2012, nadat het al vier maanden geen vluchten had ontvangen.

National Geographic verkoos in 2010 het Nepalese Tenzing-Hillary Airport tot het gevaarlijkste vliegveld ter wereld. Vanwege de ligging, aan de voet van de Mount Everest, is er vrijwel geen mogelijkheid voor een doorstart, als een landing de eerste keer niet lukt.

De luchthaven van Sint Maarten behoort tot die met de laagste aanvliegroute voor grote jets. Princess Juliana International Airport is bekend en berucht vanwege de 747’s die over je hoofd vliegen en je bij het opstarten bijna van het strand blazen.

De hoogste verkeerstoren ter wereld staat in Thailand. Op New Bangkok International Airport (of Suvarnabhumi) kijkt de luchtverkeersleiding op een hoogte van 132,2 meter uit over de start- en landingsbanen.

Voor de kortste commerciële vliegtuigroute moet je naar Schotland. Een vlucht tussen de eilanden Westray en Papa Westray duurt nog geen twee minuten. Zie de video hieronder voor een impressie van deze vlucht.

Gepost in Vliegen | 22637 keer gelezen

Tags: ,


Reacties

Piet25/10/2013 20:32

Leuk artikel! Echter, Juliana airport´s aanvliegroute, gebaseerd op de visuele PAPI aanduiding naast de baan, of op de RNAV nadering, is de standaard 3 graden glijpad. De nadering is niet lager dan op Schiphol. Je kan er uiteraard wel erg dicht bij de touch down zone komen, maar hoe spectaculair ook, dat kan wel op meer vliegvelden, zoals bv Gilze/Rijen.


Tix Redactie24/10/2013 10:23

Niels van AviationInfo.nl: Bedankt voor de tips over Prinses Juliana Airport en de verkeerstoren in Bangkok!


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *