Eén richtlijn voor handbagage nog ver weg
Gepost in Vliegen | geplaatst door Linda FolkersMomenteel hanteert vrijwel iedere airline andere regels voor handbagage. Luchtvaartorganisatie IATA, waarbij ongeveer 250 airlines zijn aangesloten, werkt echter aan één richtlijn voor maximaal toegestane afmetingen: koffers van 55x35x20 centimeter krijgen een ‘IATA OK’ label en mogen altijd mee in het vliegtuig. Deze afmetingen zijn kleiner dan wat sommige maatschappijen (waaronder KLM) momenteel al hanteren, maar alle airlines zijn vrij om ruimere afmetingen te accepteren. De 55x35x20 cm. moet een minimum-afmeting worden.
Eén richtlijn nog ver weg
Het zal helaas nog wel even duren voordat dit wordt ingevoerd. De IATA geeft aan dat zo’n 30 á 40 van de 250 airlines hebben aangegeven hier positief tegenover te staan. Ongeveer 15 luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels een akkoord gegeven, dus minder dan 10% van alle leden.
Daarnaast zullen ook de fabrikanten van koffers eerst nog flink aan het werk moeten, om een grote hoeveelheid ‘IATA OK’-trolleys en koffertjes op de markt te brengen.
Lang niet alle airlines
De richtlijnen gelden enkel voor airlines die bij IATA zijn aangesloten. De meeste lowcostmaatschappijen, zoals Ryanair, Easyjet, Transavia en Wizzair, zijn geen IATA-lid en zullen dus hun eigen bagagevoorschriften blijven hanteren.
Ook geeft IATA aan dat zij geen overleg zullen voeren over een maximaal gewicht. Iedere airline mag zelf bepalen of een stuk handbagage maximaal 6, 10, 12 of zelfs nog meer kilo mag wegen. Ook mogen airlines zelf bepalen of een tweede stuk handbagage (gratis) is toegestaan of niet.
Wat betekent dit?
Voorlopig nog niets. Omdat slechts een klein deel van de bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappij hun toezegging heeft gegeven, zal het nog even duren voordat de ‘IATA OK’-koffer zijn intrede zal doen. Maar ook dan zullen er nog verschillende handbagagevoorschriften blijven, doordat veel budgetmaatschappijen niet bij IATA zijn aangesloten.
Tot die tijd vind je hier een overzicht met de richtlijnen van de belangrijkste airlines. Zodra er wijzigingen zijn, zullen wij dit overzicht uiteraard bijwerken.
UPDATE: De standaardmaat voor handbagage komt er voorlopig inderdaad niet. Enkele airlines konden het niet waarderen dat IATA voor haar beurt praatte, en gaven aan dat ze het plan van de luchtvaartorganisatie niet steunen.
Reacties
vroeger (jaren 70 80) was de de facto standaard bij bijna all luchtvaartmaatschappijen: lengte + breedte + hoogte = 115 cm. Een praktische maat was dan 55x35x25 cm, altijd genoeg voor zakentrips van max een week, en lekker handig zonder te hoeven wachten op een koffer bij aankomst. Paste ook altijd in de bagagerekken!
Dus waarom nu een hoogte van slechts 20 cm, dat scheelt een paar overhemden of een laptop. De huidige variatie is inderdaad verwarrend, dus standaardisatie is prima, maar vijf centimeter minde is erg pietluttig. Maar ik begrijp wel dat luchtvaartmaatschappijen daar mee proberen weg te komen, omdat hierdoor ook automatisch het gewicht wordt beperkt ( behalve voor goudsmokkelaars), want meer dan 37 liter goud toch niemand dragen, en elke kilo bespaard, scheelt behoorlijk wat liters brandstof, en dus 20 cm is goed voor de winst!
Het is een zooitje, te weinig plaats voor al die handbagage. Vijf kg is voldoende zoals vroeger. Voor ouderen geen doen om 10 kg bovenin te krijgen.
Schrijf een reactie