De Meest Luxueuze Trein ter Wereld
Gepost in Reportages | geplaatst door Jurriaan TeulingsDe Japanse spoorwegen onthulden onlangs de meest luxueuze trein ter wereld. Die rijdt lekker langzaam door het landschap van subtropisch Japan. Waar kogeltreinen anders voorbij schieten, valt namelijk veel te genieten. Reisjournalist Jurriaan Teulings mocht mee op de inaugurele rit.
Luxe treinreizen genieten een groeiende populariteit, als een soort cruises, maar dan over land. Vaak wordt gebruik gemaakt van oude treinen uit de hoogtijdagen van treinreizen, die in hun volle glorie zijn hersteld. Die volgen dan allerlei nostalgische trajecten, zoals bijvoorbeeld de Oriënt Express tussen Parijs en Istanbul; of de Golden Eagle Express, die onder andere het Trans Siberische traject tussen Moskou en Vladivostok aflegt, maar bijvoorbeeld ook de oude Zijderoute volgt. De focus ligt niet op snel arriveren, maar langzaam boemelen: het landschap is nu eenmaal mooier als je er niet doorheen racet.
In Japan, het land van alsmaar snellere kogeltreinen, zag men daar ook de waarde van in. Daarom introduceerde men er, voor het eerst in de geschiedenis, een trein die bedoeld was om lángzamer dan andere treinen te reizen – door Kyushu, het zuidelijkste van de grote Japanse eilanden. Omdat het traject door alle 7 prefecturen van het eiland voert, werd de trein ‘Seven Stars in Kyushu’ gedoopt. Jawel, in ’t Engels. Want dat vindt men in Japan heel chic.
In plaats van oude treinwagons op te lappen, bouwde men een geheel nieuwe trein, waarin Europese nostalgie en Japans perfectionisme met elkaar werden gecombineerd. Het resultaat is een massief, fonkelend juweel van 25 miljoen euro, spiegelend zwart met een rode gloed, versierd met gouden logo’s. Het interieur is tot het plafond aan toe gelambriseerd met luxe houtsoorten.
Kosten noch moeite zijn gespaard om alle overige luxetreinen in de wereld te overtreffen. ’s Lands meest gevierde ambachtslieden hebben de wagons te voorzien van delicate papieren panelen, scheidingswanden van ingenieus Kumiko-rasterwerk, en sanitair van handgeschilderd Narita-porselein. De badkamers zijn voorzien van computergestuurde toiletten en geurend hinoki-cipreshout, dat tweemaal daags wordt opgepoetst. Elk detail is een kunstwerkje.
Het enige wat niet subtiel is, is de achterwand van de laatste wagon. Die is volledig van glas, en het effect is hypnotiserend. Het landschap van Kyushu verdwijnt er achteruit de horizon in. Eerst de stad, dan door met cipressen en bamboe begroeide heuvels, dan bruggen hoog over diepe ravijnen, glinsterende baaien.
Een uniek decor voor een werkruimte
De inspanning rondom de cruisetrein is geenszins tot wagons en locomotief beperkt gebleven. Op het station van Fukuoka is een luxe lounge gebouwd, waar passagiers worden ontvangen met canapés en champagne, begeleid door een muzikaal ensemble achter een grote vleugel. Voor het ontbijt in het groene achterland is bij een van de stations speciaal restaurant ingericht. Voor een tussenstop zijn de beste kamers van ’s lands meest exclusieve ryokans in het achterland van Kagoshima gereserveerd – jaren vooruit.
De trein slingert door een subtropisch landschap waar vulkanen, rijstvelden en groene valleien elkaar afwisselen. Door de ogen van de chefs, wiens taak het is om bij elk panorama een passende maaltijd te presenteren, is het landschap een hoorn des overvloeds van lokale delicatessen. Satsuma-varkensvlees uit Kagoshima. Ashikita-rund uit Kumamoto. Tomaten uit Yatsuhiro. Yoboku-inktvis uit de wateren van Saiga en horsmakreel uit die van Oita. Alles verschijnt in artistieke configuraties in porseleinen kommen en bamboe bento-boxen op tafel.
Een onderdeel van het traject loopt door een reusachtige krater: Aso-san. Het betreft de grootste actieve vulkaan van Japan, met een omtrek van 125 kilometer. Het spoor loopt er dwars doorheen. De zogenaamde onsens – door geisers gevoede heetwaterbaden – zijn niet te missen in vulkanisch Japan. Omdat een gehaast bezoek uit den boze is, wordt het strakke schema van de trein daarom onderbroken om één nacht in het borrelende achterland van Kagoshima door te brengen.
In een traditioneel logement – een zogenaamde ryokan – op de rand van een krappe vallei, brengt een netwerk van bamboe pijpen heet bronwater naar de balkons van een verzameling houten huisjes. Het kabbelende bronwater, het knapperende houtvuur, de tevreden kakelende scharrelende kippen en de groente die in de zon hangt te drogen: het is allemaal eeuwen verwijderd van de gejaagde flipperkastrealiteit van geürbaniseerd Japan. Chic boemelen én badderen in Kyushu: er valt veel voor te zeggen.
[new_royalslider id=”8″]
Treinkaartje kopen?
KLM vliegt als enige Europese luchtvaartmaatschappij driemaal per week direct op Fukuoka, de grootste stad van Kyushu. Dit is ook het vertrek- en eindpunt van de trein. De vierdaagse route (waarvan 2 nachten in de trein en één in een traditionele ryokan) kost volgens de huidige wisselkoers op €2750 euro per persoon; de tweedaagse route (één nacht in de trein) komt op €1100 euro per persoon.
De trein is zo’n succes in Japan dat deze momenteel een halfjaar vooruit compleet volgeboekt is – nieuwe plaatsen worden verdeeld via een loterij. Voor de laatste ronde ontving de treinmaatschappij JR Kyushu maar liefst 7000 aanvragen voor 196 te vergeven suites! Echter, voor geïnteresseerden uit het buitenland worden op elke reis telkens twee suites vrijgehouden. Reserveringen via www.cruisetrain-sevenstars.jp/en. Toch nog achter het net gevist? Check Incento.nl voor meer luxe treinreizen, bijvoorbeeld de Rovos-safaritrein door zuidelijk Afrika.
Reacties
Geen reacties gevondenSchrijf een reactie