Travel Blog

feb 08

Reizen met robots

Gepost in Reportages | geplaatst door Jurriaan Teulings

Reizen met robots is anno 2016 geen toekomstmuziek meer: ze zijn er al. Als het goed is, gaan ze het ons makkelijker maken. Door ons te volgen als trouwe maatjes, of door ons snel in te schepen. Ze zullen niet altijd een menselijk gezicht hebben. Het tijdperk dat je hotelreceptionist misschien robotdinosaurus is, is in Japan al aangebroken.

Het Robothotel

Het in afgelopen juli geopende robothotel Henn’na in de buurt van Nagasaki worden 73 kamers vrijwel uitsluitend bediend door robots met uiteenlopende taken. Zo zijn er schoonmakers, receptionisten en zelfs bellboys die je koffers naar je kamers ‘dragen’. Het streven van het hotel naar het ‘ultieme in efficiëntie’ mag dan misschien niet heel gezellig klinken, maar voor gadget freaks is het een bijna verplichte stop bij een bezoek aan Japan, want per slot van rekening is het vooralsnog het enige robothotel ter wereld. Voor wie een keycard te low-tech is, kan zijn kamerdeur openen met gebruik van automatische gezichtsherkenning. De robots zien er soms uit als een gemotoriseerde boodschappenwagen, dan weer als (een beetje eng) mens, en een van de receptionisten is een dinosaurus, gewoon, omdat het kan.

De inzet van alle robot-technologie heeft als aardige bijkomstigheid dat het redelijk geprijsd is: vanaf 17.000 yen per nacht (ongeveer 130 euro) voor een tweepersoonskamer. En Nederlandse gasten wacht bovendien een extra verrassing, want het hotel maakt deel uit van pretpark ‘Huis Ten Bosch’, een volledig op schaal nagebouwd Nederlands dorp waar de Utrechtse Dom, het stadhuis van Gouda en Kasteel Nijenrode bijeen staan. Voor de opening van het hotel waren de leukste gadgets er de windmolens, die er heel echt uitzien totdat een elektronisch gezoem verraadt dat ze niet door de wind worden aangedreven. (Eerder andersom: het zijn in feite hele grote ventilators.) Tenslotte is er nog het leuke detail dat Huis ten Bosch Loeki de Leeuw, het leeuwtje van de STER-reclames, als mascotte heeft. Die heeft uiteindelijk toch ook wel wat robot-achtigs.

 

Een koffer die je volgt als een hondje

Volgens Alex Libman, de CEO van NUA Robotics, kan elk object ’slim’ worden gemaakt door het te voorzien van simpele robottechnologie. Het doel van zijn bedrijf is het ontwerpen van zulke objecten voor alledaagse toepassingen. Om te beginnen heeft men een koffer voorzien van een camera’s en sensors, die, gepaard met een app op de smartphone van de eigenaar van de koffer, hem of haar overal kunnen volgen. Een beetje als een enthousiaste puppy. Het prototype is nog in een testfase, maar NUA Robotics verwacht dat de koffer over ongeveer een jaar op de markt kan gaan brengen.

 

Inschepen met Pepper

Eind vorig jaar maakte Costa Group bekend een proef te starten met ‘menselijke’ robots. De cruisemaatschappij tekende een exclusief contract met het Franse bedrijf Aldebaran voor het gebruik van de zogenaamde Pepper robots. Deze zijn in staat menselijke emoties te herkennen, rekening te houden met hun omgeving en hier op in te spelen. De 1m20 grote robots hebben 17 gewrichten voor sierlijke bewegingen, in alle richtingen draaiende wielen voor behendigheid, een 3d camera voor het detecteren van mensen en hun bewegingen, en een touch-screen voor extra interactie. De eerste partij Peppers zal dit voorjaar onderdeel uit gaan maken van de bemanning van de cruiseschepen AIDAprima en Costa Diadema, waar ze gasten onder andere zullen begeleiden bij het inschepen. Ook zullen ze beschikbaar zijn voor het geven van aanbevelingen en tips over restaurants, evenementen en excursies, alles in Duits, Italiaans en Engels.

Gepost in Reportages | 554 keer gelezen

Tags:


Reacties

Geen reacties gevonden

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *