Travel Blog

okt 13

De voor- en nadelen van een hop-on / hop-off bus

Gepost in Reportages | geplaatst door Linda Folkers

Vooral in grote steden als Londen, Parijs en Barcelona zie je ze regelmatig rijden: hop-on/ hop-off bussen. Het concept is heel simpel. De bus rijdt een vast route door de stad, en voor een bepaald bedrag kun je overal langs de route in- of uitstappen. Maar niet iedereen is fan van de toeristische rondrijgevaartes. We gingen daarom op hop-onderzoek uit. Met een tourbus door een drukke stad: wel of niet doen?

Vooroordeel: Je ziet alleen de bekende highlights

De meeste hop-on/ hop-off bussen rijden een rondje langs alle bekende bezienswaardigheden die een stad te bieden heeft. In Londen passeert iedere toeristische tourbus minimaal Buckingham Palace, de Big Ben en Tower Bridge. Voor minder bekende highlights blijft daardoor weinig tijd over.

Maar dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn. Vanuit de bus kun je een inschatting maken welke bezienswaardigheid interessant genoeg lijkt voor een vervolgbezoek, en bij welke attracties de obligate foto voldoende is om het van je lijstje af te strepen. Zo’n rondrit is dus min of meer een Tinder voor bezienswaardigheden. Naar rechts swipen is uitstappen, of blijf zitten voor een swipe naar links. En dankzij dat snelle stadstinderen houd je weer meer tijd over om de bezienswaardigheden die niet op de route lagen later alsnog te bezoeken.

Bovendien zie je in een tourbus veel meer van de stad dan enkel de bekende highlights. Tijdens de ritjes tussen de toeristische stops zie je vanuit de bus veel meer van de stad dan dat je vanuit de ondergrondse metro kunt zien. En dankzij het hop-on/ hop-off concept kun je direct bij die leuke boetiek of dat mooie street art-werk uitstappen.

Nadeel: Reizen per OV is goedkoper

Afhankelijk van de stad betaal je voor de meeste hop-on/ hop-off bussen tussen de 20 en 30 euro per persoon voor een kaartje dat vaak 24 of 48 uur geldig is. Een OV-dagkaart is dan aanzienlijk goedkoper.

Daarentegen stopt de tram of metro vaak niet rechtstreeks voor de deur, en is bij een ritje van bezienswaardigheid A naar museum B waarschijnlijk minimaal één overstap noodzakelijk. In de duurdere hop-on/ hop-off bus heb je daar geen last van, al heb je in zo’n bus ook geen invloed op wat de volgende stop zal zijn. De route staat immers al vast.

hop-on-hop-off-bus

 

Voordeel: De snelste manier om een stad te leren kennen

Een ritje door Barcelona duurt anderhalf uur, en de Londense tourbus doet ongeveer twee uur over een rondrit. Een snellere manier om een stad oppervlakkig te leren kennen is er niet. En je ziet niet alleen de bezienswaardigheden zelf, maar vooral ook de stukken er tussenin.

Deze eerste kennismaking wordt bovendien een stuk minder oppervlakkig als je gebruik maakt van de audiotours, die de meeste hop-on/ hop-off bussen zonder bijkomende kosten aanbieden.

Ons advies?

Toeristisch of niet, een hop-on/ hop-off bus kan een bijzonder makkelijk middel zijn om alles wat een stad te bieden heeft vluchtig te bekijken. Daarbij kun je uitstappen op de plekken waar je wel meer van zou willen zien.

Het openbaar vervoer is wellicht de voordeligste optie om een stad te ontdekken, maar de hop-on/ hop-off bus wint op punten dankzij de snelheid, comfort en de flexibiliteit van het overal kunnen uitstappen.

Gepost in Reportages | 3879 keer gelezen

Tags:


Reacties

Jan05/11/2016 21:10

Ik ben het niet eens met het feit, dat je met een Hop On / Hop-off bus tijd wint. Er zijn redelijk wat haltes en bij iedere halte, waarbij je niet uitstapt, moet je wachten tot vertrek. Vaak is de frequentie laag en sta je na bezoek van een attractie lang te wachten op de volgende bus. Mijn ervaring is, dat je op een dag maar bij heel weinig haltes kunt uitstappen. Een reguliere stadstour vind ik een efficiënter gebruik van je tijd.


S05/11/2016 10:03

Al die talen die beschikbaar zijn maar jammer genoeg geen Nederlands!!!


Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *