Travel Blog

feb 07

6 tips om je vakantie actiever te maken

Gepost in Top 10's | geplaatst door Rianne Van Baarsen

Sporten op vakantie? Wie verzint dát nou… Nou, Rianne van Baarsen – alias The Fit Explorer – is er dol op! Ze geeft je tips om je reizen nét wat actiever te maken, zonder dat het ten koste gaat van je vakantieplezier.

De meeste mensen gaan op vakantie om even helemaal niets te moeten. En geef ze eens ongelijk. Eindelijk heb je even geen dagvullend programma en wordt er niets van je verwacht. Toch vind ik het zelf altijd heerlijk om af en toe bezig te zijn op vakantie. Geen zorgen: ik ga je niet vertellen de New York Marathon te rennen of om een duur hotel met uitgebreide sportschool te boeken zodat je iedere dag om 06.00 uur een work-out kan doen. Nee, een aantal simpele activiteiten kunnen je vakantie al een stuk sportiever maken.

1. Huur een fiets

Dit is de meest voor de hand liggende manier om je hartslag op vakantie wat op te krikken. Fietsen! Lekker op z’n Oudhollands jouw vakantiebestemming ontdekken. Een heerlijke training voor je benen en de perfecte manier om een stad of kustlijn te ontdekken. Fietsen is daarnaast goed voor je gewrichten, omdat je de druk op je knieën ontlast. Bij lopen belast je je knieën juist veel meer, dus je lichaam zal je dankbaar zijn voor deze afwisseling. Ook is aangetoond dat je van dagelijks een rondje fietsen beter slaapt én dat de spieren rondom je hart erop vooruitgaan. Jij ziet meer van je bestemming en je doet je lichaam een plezier. Win-win!


Steeds meer steden hebben uitstekende fietsverhuurvoorzieningen

 

2. Ga een dagje snorkelen of duiken

Ben je op een zonnige strandbestemming? Dan is de kans aanwezig dat je in de buurt bent van een snorkelgebied of een rif. Niet alleen een leuk uitstapje, ook supergezond! Want laat zwemmen nou net een van de beste oefeningen voor het lichaam zijn. Bij zwemmen gebruik je namelijk al je spiergroepen. Probeer maar eens te zwemmen onder armen of benen: best lastig. En je buikspieren ontspannen tijdens het zwemmen is al helemaal onmogelijk. In ruil voor de inspanning krijg je een toffe dag op het water terug en ben je een ervaring rijker.

 

3. Beklim een berg

Dit is mijn persoonlijke favoriet: een berg op! En dat hoeft echt geen Mount Everest te zijn. De laatste berg die ik op ging was de Christoffelberg in Curaçao, zo’n 380 meter hoog. Tijdens zo’n klim verbrand je behoorlijk wat, zonder dat je het eigenlijk door hebt. Je doet veel beroep op je bovenbeenspieren en je hartslag gaat redelijk snel omhoog door de intensiteit. En je krijgt er een schitterend uitzicht voor terug! Zorg dat je genoeg water mee hebt voor onderweg en maak er op de top een minipicknick van met een broodje. Klaar door de afdaling, die vaak nét nog even wat zwaarder is. Hello, healthy legs!


Bergbeklimmen op vakantie: je benen én fotoboek zijn je dankbaar

 

4.Volg een wandelroute

In veel steden lopen thematische wandelroutes. Zo kun je een route doen langs leuke cafés, belangrijke bezienswaardigheden of een street-art tour. Je hoeft niet na te denken hoe je loopt, want de route is al bedacht. Lekker makkelijk! Daarnaast heb je met z’n wandelroute stops tussendoor, een soort ‘mini-doel’, noem ik ze altijd. Doordat je steeds een stop hebt onderweg, lijkt de route in zijn geheel veel korter. Kom maar op met die aanbevolen 10.000 stappen per dag! Als je in een natuurgebied gaat wandelen, kom je langs geweldige uitzichtpunten die de moeite waard zijn en prima als ‘mini-doel’ fungeren.


Volg een georganiseerde city tour, of stippel je eigen route uit

 

5. Neem de trap in het hotel

Tja, die lift is wel heel aantrekkelijk, hè? Vooral als je zware bagage hebt. Maar niet zo gezond. Daag jezelf eens uit en ga met de trap! Je bagage kun je bijvoorbeeld ook in de lift zetten, maar het komt ook wel eens voor dat het personeel deze voor je naar boven brengt. En natuurlijk moet je niet eenmalig de lift inruilen; iedere dag de trap op en af naar je hotelkamer doet al wonderen.


De hoteltrap: een obstakel, of een uitdaging?

 

6. Neem minibands mee of ga voor een hotel work-out

Wil je écht fit blijven op reis zonder al te veel moeite? Dan kun je minibands in je koffer stoppen. Met deze rubberen bandjes kun je veelzijdige oefeningen doen en ze nemen geen ruimte of gewicht in beslag. Ook kun je een work-out op je hotelkamer doen. Denk aan squats, push-ups of lunges: je hebt alleen je eigen lichaam en wat ruimte nodig! Lunges in de gang van het hotel is ook uitstekend te doen. De andere hotelgasten zie je toch niet meer terug, dus dat het er gek uit ziet moet je maar even negeren 😉.


Veel hotels hebben ook eigen fitness-faciliteiten

Gepost in Top 10's | 265 keer gelezen

Tags: ,


Reacties

Geen reacties gevonden

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *