Travel Blog

dec 02

Beenruimte in vliegtuigen door de jaren heen

Gepost in Onderzoeken, Vliegen | geplaatst door Linda Folkers

Terwijl het jongetje in de stoel voor je zijn stoel per ongeluk op je schoot deponeert en de vrouw in de stoel naast je haar handtas op je voet zet, schampt de stewardess met het cateringkarretje langs je elleboog. Tja, dan lijkt het wel alsof zo’n vliegtuigstoel steeds kleiner en krapper wordt. Maar is dat eigenlijk wel zo?

Steeds minder ruimte?

De Amerikaanse Consumentenbond hield sinds 1985 de gemiddelde beenruimte bij in vliegtuigen van een viertal airlines uit Noord Amerika. En wat bleek? De beenruimte is inderdaad kleiner geworden, maar de daling is beperkt. Gemiddeld zitten we nu 3,5% dichter op de stoel voor ons dan dertig jaar geleden. Ook zijn de stoelen ongeveer eenzelfde percentage smaller geworden.

Daarnaast worden vliegtuigstoelen gemaakt van steeds lichtere en dunnere materialen, waardoor deze dichter bij elkaar geplaatst kunnen worden. Zo is er plaats voor een extra stoel in elke rij, en vaak ook één of meer extra rijen. Twintig jaar geleden had 70% van de nieuwe Boeing 777-toestellen 9 stoelen naast elkaar, tegenwoordig heeft eenzelfde percentage er 10 in één rij.

En tegelijkertijd worden wij steeds langer en zwaarder, en reizen we met meer handbagage vanwege de toenemende kosten voor ruimbagage. Dit heeft allemaal een aandeel in het steeds meer benauwende gevoel in een vliegtuigstoel. Terwijl die stoel en de ruimte er omheen eigenlijk niet eens zoveel kleiner is geworden.

De meeste (en minste) beenruimte

Strek je graag je benen tijdens een vlucht? Reis dan op korte vluchten met AirFrance. Hier heb je, in de meeste toestellen, 81 centimeter beenruimte in economy class. Mensen met lange benen kunnen daarentegen het beste de Boeing 737 en 757-toestellen van Thomson en de Airbus-vliegtuigen van Spirit vermijden. Bij beide airlines is 71 centimeter beenruimte de standaard. Easyjet en Germanwings zijn, met 73 centimeter beenruimte in vrijwel alle toestellen, slechts een klein beetje ruimer.

Voor langere vluchten kun je het beste terecht bij Oman Air, waar je in economy class minimaal 86 centimeter beenruimte hebt. Deze ruimte heb je ook aan boord van sommige vliegtuigen van Singapore Airlines, El Al, Korean Air, Malaysia Airlines en Garuda Indonesia, maar deze airlines hebben ook nog enkele toestellen met een minimum van 81 centimeter. Dat is wel anders bij de Duitse maatschappijen Airberlin en Condor, hier zit je tijdens langeafstandsvluchten het krapst, met 76 centimeter beenruimte.

Gepost in Onderzoeken, Vliegen | 3163 keer gelezen

Tags: ,


Reacties

Geen reacties gevonden

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *