Travel Blog

mei 15

Anti-jetlagtips van frequent flyers

Gepost in Vliegen | geplaatst door Tix Redactie

Desoriëntatie, vermoeidheid of juist slapeloosheid zijn slechts enkele symptomen van een jetlag. De gevreesde reizigersziekte lijkt het verplichte vervolg van een intercontinentale vliegreis. Vooral bij vluchten richting het oosten worden eigenlijk standaard al een aantal acclimatisatiedagen ingecalculeerd. Maar is dat eigenlijk wel nodig?

Eigenlijk niet, want met de juiste voorbereiding is een jetlag voor het grootste gedeelte te voorkomen. Met deze tips ben je in no-time aan je nieuwe ritme gewerkt.

Bye bye jetlag, hello holiday!

1  Een goede voorbereiding…

…is inderdaad het halve werk. Deze voorbereiding is vooral van belang als je naar het oosten vliegt, omdat je dan tegen de tijd invliegt.

Rust goed uit voor je reis. Dat scheelt al snel de helft van je jetlag.

Tijdens een elf uur durende vlucht naar Seoul bouw je een tijdsverschil op van 5 uur. Op een even lange reis naar Los Angeles raak je juist 9 uur kwijt, en daar heeft je lichaam veel minder last van. Na vluchten binnen vrijwel dezelfde tijdszone, waaronder het grootste deel van Europa en ook het verre Kaapstad, heb je vanzelfsprekend geen last van een jetlag.

De belangrijkste voorbereiding is allesbehalve vervelend: goed uitrusten. Slaap gerust een keertje extra uit. Zeker als je met kinderen reist, want dan is je vlucht al intensief genoeg. Als je voor de vlucht al moe bent of een slaapgebrek hebt, heb je namelijk veel meer kans op een (ernstige) jetlag dan als je volledig uitgerust bent op de dag van vertrek.

2  De belangrijkste tip

Eet op de dag van vertrek en ook tijdens je vlucht licht. Geen zware, volledige maaltijden, want daar klampt je spijsvertering zich aan vast. Beter eet je regelmatig een klein beetje, dan een complete lunch of uitgebreid diner. Je vliegtuigmaaltijd eet je dan ook het beste in etappes op.

Eet daarnaast niet teveel, maar drink wel veel. Probeer daarbij alcohol, koffie en ook koolzuurhoudende dranken zoveel mogelijk te vermijden. Voor en tijdens je vlucht, maar ook kort daarna.

3  Meteen naar je nieuwe ritme

Vooral als je lange vlucht naar het oosten aan het einde van de middag vertrekt, is dit niet de makkelijkste tip. Je mist dan namelijk een hele nacht, en stapt in de ochtend het vliegtuig uit met het gevoel dat het bedtijd is. Probleemloos switchen naar het nieuwe ritme is dan bijna niet te doen.

Probeer er toch zo snel mogelijk aan te wennen. Een powernap, iets eerder (of later) naar bed, en vooral overschakelen naar je nieuwe ontbijt-, lunch- en dinertijden helpt je om zo snel mogelijk van je jetlag af te komen.

4  En verder…

Reisjournalist Jurriaan Teulings reist veel en heeft dus tegen wil een jetlagdeskundige met veel ervaring. We vroegen hem naar zijn favoriete anti-jetlagtips.

Probeer slaappillen buiten het vliegtuig zoveel mogelijk te vermijden.

“Ik neem me altijd voor: één nachtje met slaappil, daarna moet ik het zelf redden, anders maak je het er alleen maar erger op. Die pil (een lichte inslaappil die de dokter me heeft voorgeschreven voor dit doel) neem ik als ik een lange nachtvlucht heb al in het vliegtuig, een uurtje na het opstijgen, zodat ik dan alvast wat uurtjes pak, want ik kan normaal gesproken niet zittend slapen en ik vlieg meestal economy.

Als het een lange dagvlucht is (vanuit Azië naar Amsterdam, of van Amsterdam naar San Francisco bijvoorbeeld) dan neem ik het pilletje pas de eerste of tweede nacht na aankomst. Die tweede nacht heb ik het soms meer nodig omdat ik de eerste nacht nog moe ben van de reis, en het tijdverschil me dan gek genoeg pas dwars gaat zitten als ik uitgerust ben.

Maar ook als je geen pillen wil nemen: let er niet alleen op dat je lichaam moet wennen aan een nieuw ritme van licht en donker, maar ook van maaltijden. Dus als je in het vliegtuig een maaltijd krijgt die op de plaats van bestemming midden in de nacht is, laat hem dan staan.

Dat gezegd hebbende: ik ben niet zo streng voor mezelf en blijf niet meteen de eerste dag wakker als ik moe ben op een rare tijd en als ik niet kan slapen omdat ik honger heb eet ik gewoon wat. Liever gun ik mijn lichaam dan rust van de lange reis, en begin ik de volgende dag pas met het strikt aanhouden van de lokale tijden.”

Heb jij meer anti-jetlagtips? Deel ze gerust! En voor meer handige vliegtips klik je hier!

Gepost in Vliegen | 2971 keer gelezen

Tags: ,


Reacties

Geen reacties gevonden

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *