Travel Blog

nov 12

HOP IS HIP: de Amerikaanse Bierrevolutie

Gepost in Reportages | geplaatst door Jurriaan Teulings

Lokaal gebrouwen, voorzien van een hip label en een stevige dosis hop: ambachtelijk bier geniet een explosieve populariteit in Amerika. Reisjournalist Jurriaan Teulings legt uit waarom je op je volgende bezoek aan de VS die vreselijke Californische chardonnay maar eens moet laten staan.

Vroeger konden we in Nederland hard lachen om populaire Amerikaanse biertjes als Budweiser en Coors. Die smaakten naar pis, vonden we. Hadden we nog gelijk in ook. Tot een jaar of tien geleden dan. Inmiddels is het afwijzen van de complete Amerikaanse biercultuur een stuk moeilijker vol te houden. De reden? De explosieve toename van bierbrouwerijen, met name de ambachtelijke. Met kleinschaligheid, toewijding en innovatie oogsten ze zoveel succes, dat de VS inmiddels hard op weg zijn om ’s werelds biernatie nummer één te worden.

Volgens de Amerikaanse Brewers Association waren er in 1980 slechts 8 ambachtelijke brouwerijen in de VS. Het totaal aantal brouwerijen, inclusief de grote kattenpisproducenten, lag toen op een stuk of 50. Daarna begon het aantal, dat al sinds de drooglegging minimaal was, langzaam maar zeker te groeien. In 1994 was dat aantal gegroeid tot 537 – nog niet echt om over naar huis te schrijven. Maar vanaf 2004 begon de verkoop van ambachtelijke biertjes ineens met 6 tot 12 procent per jaar te groeien. Met als gevolg dat het aantal microbrouwerijen er in 2012 al op 2300 stond. Afgelopen juni waren er nog eens 1500 nieuwe brouwerijen in ontwikkeling. Zicht op een groei van 65 procent: dat mag je gerust een revolutie noemen.

Het gaat zo snel, dat een stad als Portland, Oregon inmiddels de meeste bierbrouwerijen per hoofd van de bevolking ter wereld telt. En de gemiddelde Amerikaan woont inmiddels niet verder dan 20 kilometer van een craft brewery vandaan. Het leuke is dat zulke brouwerijen vaak midden in de stad staan en het bier direct kan worden uitgeprobeerd in een aanpalende brewpub of biertuin. Het soort bier dat er wordt gebrouwen is van hoge kwaliteit. Vaak gaat het om herinterpretaties van oude, half vergeten recepten.

JURRIAAN_TEULINGS-0007
Rechtstreeks tappen uit een biertruck in Portland

Zo geniet de IPA – kort voor India Pale Ale – dankzij de craft breweries inmiddels een grote populariteit in de VS. Het heeft zijn naam te danken aan de lange zeereizen per zeilschip tussen Engeland en koloniaal India. Om bier lang houdbaar te maken voegde men er indertijd extra hop aan toe. Dat gaf het de licht bittere smaak die het erg populair maakte in de negentiende eeuw. Dankzij de nieuwe, hippe brouwerijen beleeft dit biertype een revival.

Men heeft er inmiddels vele uniek Amerikaanse varianten op gemaakt. Neem bijvoorbeeld Cascadian Dark Ale (CDA). Hier is net als in een IPA meer hop aan toegevoegd. Maar het gaat om een speciale soort hop, die alleen groeit in het Cascadegebergte langs de Amerikaanse westkust. De geur doet beetje aan grapefruit en andere citrusvruchten denken.

Het opvallende verschil met de ‘traditionele’ ambachtelijke brouwerij zoals je die kent, is dat de focus er niet op traditie, maar op innovatie ligt. Bier mag weer smaak hebben. Hier geen monniken op het label, of trotse verwijzingen naar het aantal eeuwen dat de brouwerij al bestaat. In plaats daarvan zijn de labels vaak sterke staaltjes in modern design met een flinke dosis humor. Strak hipsterdesign, of afbeeldingen van Darth Vader, varkens, honden met geweien en allerhande monsters zijn geen uitzonderingen. Craft beer is hip, en dat mag gezien worden.

JURRIAAN_TEULINGS-8323
Een brouwerij in Cleveland

Uiteraard beperkt de trend zich niet tot Amerika. De nieuwe craft breweries zijn overal ter wereld in opmars. Van Singapore tot Kaapstad, en uiteraard ook in Nederland. (De Amsterdamse brouwerij ’t IJ bijvoorbeeld, brouwt een IPA die verkocht wordt in flesjes met een afbeelding van een naakte, getatoeëerde hipsterdame erop.)

Toch is nergens ter wereld de opkomst zo explosief, en het aanbod zo innovatief, als in de VS. Laat bij je volgende bezoek die Californische chardonnay voor wat het is, en probeer eens het lokale craft biertje. Goede kans dat je terugkeert als biersnob. Want na een straffe IPA of CDA smaakt onze Heineken toch verdacht veel naar pis.

 
Bekijk hier een aantal Amerikaanse craft beer labels:

[new_royalslider id=”1″]

 

Gepost in Reportages | 425 keer gelezen

Tags:


Reacties

geert01/02/2019 14:41

mooi einde haha


Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *