Travel Blog

nov 24

Acht opmerkelijke vliegvelden

Gepost in Top 10's | geplaatst door Linda Folkers

De ideale omstandigheden voor de locatie van een vliegveld zijn voldoende ruimte, een eindeloze vlakte, goed zicht en gunstige wind. Met dit in het achterhoofd is ons vlakke Nederland dus vrij standaard wanneer het om het landen van een vliegtuig gaat. Maar dat dat om één of andere reden ook wel eens anders is, bewijzen de volgende acht opmerkelijke vliegvelden verspreid over de hele wereld.

1. Pegasus Field, Antarctica

Op Pegasus Field, of ‘The Ice Runway’, geen gebrek aan ruimte om te landen. De bijnaam doet het al vermoeden: de landingsbaan bestaat uit ijs, ijs en nog eens ijs. Dat is ook meteen waar het grootste gevaar schuilt gaat. Wanneer het ijs breekt of de sneeuw te zacht blijkt, moet worden uitgeweken naar één van de twee andere landingsstrips. Overigens wordt hier alleen geland om de onderzoekers op Antarctica te voorzien van de nodige bevoorrading.

ice-runway
Foto:Wikimedia Commons

 

2. Malé International Airport, Malediven

De Malediven is een groep van zo’n 1190 atollen of kleine –paradijselijke- eilandjes. Het is een resortbestemming die veelal in trek is bij honeymooners of watersportliefhebbers. Het enige vliegveld is dat op het eilandje waar tevens de gelijknamige hoofdstad zich heeft gevestigd. Malé International Airport telt één asfalt landingsbaan. Het bijzondere aan dit vliegveld is dat je als toerist hier land en je vervolgens naar jouw resort wordt vervoerd met speedboot, helikopter of watervliegtuig.

male-international-airport

 

3. Kansai International Airport, Osaka (Japan)

Dat land een schaars goed is in Japan, bewijst het internationale vliegveld van Osaka maar weer eens. Dit vliegveld is namelijk een speciaal gebouwd eiland van ongeveer 3 bij 2 km, zo’n 5 km van de kust afgelegen. Sommigen beweren dat vanwege de stijgende waterspiegel het vliegveld-eiland binnen 50 jaar onder water zal staan. Anderen vrezen eerder de impact van een aardbeving of cyclonen op het eiland. Hoe dan ook doet het vliegveld sinds 1994 dienst als één van Japans belangrijkste internationale luchthavens.

kansai-airport-japan

 

4. Barra Airport, Schotland

Gelegen aan de westkust van Schotland ligt het eilandje Barra. Barra Airport heeft drie landingsbanen, ‘so far, so good’. Soms verdwijnen deze echter als sneeuw voor de zon. De banen zijn namelijk van zand en liggen op het strand. Piloten zijn daardoor bij het landen afhankelijk van de springgetijden: bij vloed kan er simpelweg niet geland worden. Vanwege het zand kan er ook alleen maar geland worden met kleinere vliegtuigen.

barra-airport

 

5. Denver International, Denver (V.S.)

Het gigantische Denver International Airport is de grootste en de op vier na drukste luchthaven van de Verenigde Staten en is vooral bekend vanwege het opmerkelijke uiterlijk, dat aan een groep tenten doet denken. Maar dit vliegveld is ook al sinds de oprichting in 1995 het onderwerp van speculaties en complottheorieën. Zo is een van de bouwkundige ingenieurs op mysterieuze wijze om het leven gekomen. Hij beweerde eerder dat er onder het vliegveld een geheime basis ligt. Bovendien lijkt het complex vanaf de bovenkant de vorm van een hakenkruis te hebben. Een ander vreemd fenomeen is de collectie muurschilderingen, met onder meer enkele verontrustende apocalyptische voorstellingen die volgens sommigen een verborgen agenda beschrijven.

denver-international

 

6. Macau International Airport, Macau (China)

Voormalig Portugese kolonie en eilandje voor de kust van China, Macau, moest het tot 1995 doen met een landingsstrip die veel te kort was voor het veilig accommoderen van grote toestellen. Er moest land teruggewonnen worden midden op zee om de huidige landingsbaan te realiseren. Vanwege ruimtegebrek zijn de hoofdterminal en de wachttoren op het nabijgelegen mini eilandje Taipa gebouwd.

macau-airport

 

7. Funchal International Airport, Madeira (Portugal)

Het kleine bloemeneiland Madeira moet het sinds jaar en dag hebben van het toerisme. Daarom is het des te belangrijker dat het een eigen vliegveld heeft. Dat kwam er in 1964. Het bleek met zijn extra korte landingsbaan van slechts 1600 meter lang echter het gevaarlijkste vliegveld in de wijde omgeving. Het resulteerde in een drietal dodelijke crashes in de jaren ’70. Pas in 2000 werd de landingsbaan in Funchal verlengd tot 2781 meter, door het gedeeltelijk op palen te bouwen. In 2004 won het project vanwege die bijzondere constructie een belangrijke Engineering prijs.

funchal-airport

 

8. Congonhas Airport, Sao Paolo (Brazilië)

Niemand had bij de realisatie van Congonhas airport in 1938 gedacht dat de stad zo explosief zou groeien als hij deed in de jaren erna. Resultaat: Sao Paolo’s internationale vliegveld ligt slechts 8 kilometer van het stadscentrum vandaan. Handig voor reizigers, iets minder fijn voor de piloten die er veilig hun vliegtuig moeten landen. Hoewel de wolkenkrabbers van de stad in principe op veilige afstand staan, is het met de geldende geluidsrestricties volgens menig piloot altijd weer een uitdaging om er volgens de regeltjes te landen.

congonhas-airport

Gepost in Top 10's | 3678 keer gelezen

Tags:


Reacties

Geen reacties gevonden

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *