

Airline-regels voor passagiers met obesitas
Gepost in Vliegen | geplaatst door Linda FolkersMeer dan de helft van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht. In de meeste gevallen is dit beperkt, maar volgens het CBS heeft bijna 14% van de Nederlanders obesitas: ernstig overgewicht.
Zeker in een vliegtuig, waar de meeste airlines er alles aan doen om iedere vierkante centimeter optimaal te benutten, kan obesitas problematisch zijn. Het komt regelmatig voor dat te dikke reizigers niet in een vliegtuigstoel passen. Deze zijn doorgaans 43 centimeter breed, wat bij een buikomvang vanaf 110 centimeter al krap kan worden.
KLM was in 2010 de eerste airline die – destijds met het nodige wenkbrauwgefrons – richtlijnen opstelde voor passagiers met overgewicht. Inmiddels geven steeds meer luchtvaartmaatschappijen duidelijk aan hoe zij omgaan met zwaarlijvige reizigers (soms ook POS, of COS policy genoemd), al zijn er ook diverse airlines zonder duidelijk obesitas-beleid.
Airline | Richtlijnen | Meer info |
Air Berlin | Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2 | |
AirFrance | Er wordt aangeraden om, met 25% korting, een tweede stoel te boeken1,2 | klik hier |
American Airlines | Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 | klik hier |
British Airways | Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 | klik hier |
Brussels Airlines | Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2 | |
Delta Airlines | Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 | klik hier |
Easyjet | Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2 | |
KLM | Er wordt aangeraden om, met 25% korting, een tweede stoel te boeken1,2 | klik hier |
Lufthansa | Zwaarlijvige passagiers dienen een extra stoel te boeken1,2 (25% korting) | klik hier |
Ryanair | Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 | klik hier |
Transavia | Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2 | |
TUIfly | Extra stoel (vanaf €25,-) wordt aangeraden2 | klik hier |
United Airlines | Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 | klik hier |
Vueling | Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 | klik hier |
Wizzair | Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2 |
1 Indien bij vertrek blijkt dat er nog stoelen aan boord beschikbaar zijn in de geboekte tariefsklasse, kan restitutie voor de kosten van de tweede stoel worden aangevraagd.
2 Het reserveren van een stoel bij een nooduitgang is uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk voor mensen met (veel) overgewicht
Onder voorbehoud van wijzigingen en schrijffouten. Laatst bijgewerkt: september 2016.
Hoewel dit overzicht met de grootst mogelijke zorg is samengesteld en regelmatig wordt bijgewerkt, kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. Klopt er iets niet, of heb je een aanvulling? Laat het ons weten!
Reacties
Kanker
Ik heb vooral juist last van die veel te lange hijgende en puffende potloden die omdat ze zo voorover moeten zitten dat ze in je nek hijgen en speksel je om de oren vliegt. En de knieën van deze persoon in jou rug prikken.. geef mij maar een gezellige vrolijke persoon (met goede hygiëne wat voor iedereen geldt) daar heb je een stuk minder last van dan die lange magere potlood en.
Op 26.9.2021 vlucht Sundair: Rhodos naar Dusseldorf. 2 medepassagiers waren zo dik dat stoelriemen niet pasten en verlengd moesten worden. Daarbij brachten zij tassen met Honden mee en stonk het in de cabine als een nertsenfokkerij. Het cabinepersoneel was er zichtbaar door overvallen. Het vertrek was al een uur vertraagd. Met meer vertraging kon het vliegtuig niet meer landen op Düsseldorf. Het gevolg was dat 2 gewone passagiers tijdens de vlucht op de klapstoelen van het personeel mochten zitten en de dikke mensen met hun dieren op de vrijgekomen 3 stoelen mochten zitten. De ventilatie van het vliegtuig kon de stank niet wegnemen. Het was een verschrikkelijke vlucht
Dat is mijn grootste angst als ik vlieg, dat ik naast iemand moet zitten die veel overgewicht heeft. Zeker als je, zoals Ronald, naar de Canarische Eilanden gaat dan is dat niet te doen. Eigenlijk moeten ze je dan een andere plaats geven want je hebt voor een hele plaats betaald en niet voor een halve, omdat je buurman boven jouw plaats hangt. Je kunt niet verwachten dat je ruim vier uur scheef in een stoel gaat hangen. Ronald: heb je niet geprobeerd om een andere plaats te krijgen? Ben benieuwd hoe daar in de USA mee wordt omgegaan, het land waar obesitas bijna de norm is. Het wordt tijd dat er duidelijke regels komen die voor alle maatschappijen gelden. Het is van de zotte dat iemand de dupe wordt van een buurman die twee of drie stoelen nodig zou moeten hebben om niemand te hinderen.
Helaas met Transavia naar Gran Canaria gevlogen met een zeer dikke man naast mij. De armleuning kon niet naar beneden. Ruim 4 uur zeer krap gezeten. De beste man had ook nog eens blote armen vol met huiduitslag. Wanneer komen er betere voorwaarden voor het reserveren van stoelen? We hebben extra betaald voor gereserveerde stoelen. De volgende keer zullen wij niet met accepteren dat de stoelleuning niet meer dicht kan. De te dikke passagier gaat dan maar bij de plooit zitten .
Iemand van 1.60 met ernstig overgewicht weegt minder dan iemand van 1.90 met een normaal postuur. Die laatste past wel in 1 stoel maar kost meer aan brandstof. Vanwege alle lastige discussie over een eventuele vettax zie je dat airlines de besparing vooral zoeken in het gewicht van de bagage die passagiers meenemen. Beperken van de ruimbagage levert veel meer besparingen op. Dus moet daarvoor betaald worden. Voor de meeste passagiers is dat niet bezwaarlijk omdat er tegenover staat dat je veel korter voor vertrek op de luchthaven kunt aankomen als je alleen handbagage hebt.
Zijn er nog wijzigingen serveert 2016?
Schrijf een reactie