Travel Blog

okt 25

Wat te doen als je vlucht vertraagd of geannuleerd is

Gepost in Vliegen | geplaatst door Tix Redactie

Gemiddelde komt 9 op de 10 vliegtuigen op de vooraf geplande tijd op de eindbestemming aan. Hoe vaker je vliegt, hoe groter de kans dat je een keer in dat ene, vertraagde vliegtuig zit. Als deze vertraging beperkt blijft tot maximaal twee uur, dan zit er weinig anders op dan te wachten en de tijd te doden op het vliegveld.

Vertraging binnen EU
Bij een langere vertraging, of zelfs annulering van een vlucht, heb je in de meeste gevallen recht op een vergoeding en/of verzorging. In Europese wetgeving zijn je rechten vastgelegd, als je vlucht aan minimaal één van de de onderstaande voorwaarden voldoet.

  • Je vlucht vertrekt in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij van binnen of buiten de EU
  • Je vlucht komt aan in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij uit de EU

Voldoen je aan één van deze voorwaarden? Dan heb je recht op compensatie voor vertraging.

Vertraging buiten EU
Onder de EU vallen alle 28 EU-landen (inclusief o.a. Martinique, Gibraltar, Réunion, de Azoren, Madeira en de Canarische Eilanden), aangevuld met IJsland, Noorwegen en Zwitserland. De Faeröereilanden, Man en de Kanaaleilanden, maar ook de Nederlandse Antillen horen niet bij de EU.

Reis je met een luchtvaartmaatschappij die buiten de EU gevestigd is, en is je vlucht met vertrek vanuit een land buiten de EU vertraagd of geannuleerd? Vraag dan de luchtvaartmaatschappij naar je rechten, en informeer naar de compensatiemogelijkheden die gelden in het land waar je vlucht vertrekt.

Is je vlucht vertraagd?

Bij langdurige vertraging binnen de EU is een luchtvaartmaatschappij verplicht om extra diensten te verlenen of te vergoeden. De ‘vertragingsdrempel’ is echter in verhouding met de vluchtduur, en zijn van toepassing bij;

  • vluchten van 1500 km of minder met een vertraging van 2 uur of meer
  • vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km, met een vertraging van 3 uur of meer
  • vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km, met een vertraging van 3 uur of meer
  • vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km, met een vertraging van 4 uur of meer

Als je meer dan de genoemde 2, 3 of 4 uur vertraging hebt, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om verzorging aan te bieden, of om financiële compensatie aan te bieden voor deze verzorging als je dit zelf moet faciliteren. Hieronder valt onder meer:

  • Maaltijden en drinken gedurende de vertraging (in redelijke verhouding tot de wachttijd)
  • Een hotelaccommodatie bij langdurige vertraging en/of niet vooraf ingeplande overstap op een ander vliegveld
  • Noodzakelijke transfers, bijvoorbeeld van hotel naar het vliegveld
  • Terugbetaling van de kosten van twee telefoongesprekken of emails

Als je op doorreis bent en de vertraging meer dan 5 uur bedraagt, dan kun je besluiten om niet verder te reizen. Je kunt de luchtvaartmaatschappij dan aansprakelijk stellen voor schade die het gevolg is van de vertraging. Bovendien heb je dan recht op terugbetaling van het ticket, en op een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.

Vergoeding bij vertraging of annulering

Als je meer dan 3 uur later dan gepland op je eindbestemming aankomt, door een vertraagde en/of geannuleerde vlucht, dan heb je recht op schadevergoeding – tenzij de vertraging het gevolg was van buitengewone omstandigheden. Hieronder vallen onder meer beslissingen van de luchtverkeersleiding, politieke instabiliteit, uitzonderlijk slecht weer of veiligheidsrisico’s. In de meeste gevallen zijn technische problemen aan een vliegtuig geen buitengewone omstandigheid.

  • €250,- voor vluchten tot en met 1500 km;
  • €400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
  • €400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km;
  • €600,- voor vluchten van meer dan 3500 km.

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om deze compensatie uit te keren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met een tegoedbon, korting of voucher ter compensatie van de vertraging of annulering. Vouchers of tegoedbonnen voor eten, drinken of overnachting kun je overigens gewoon aannemen van je airline – deze worden niet ter vervanging van de financiële compensatie aangeboden.

Deze compensatie kan overigens wel met 50% worden verminderd als je een alternatieve vlucht accepteert en je vertraging hierdoor beperkt blijft. Bij annulering is een maatschappij uiteraard verplicht om je, zonder extra bijkomende kosten, een vervangende vlucht aan te bieden.

Ben je ten minste 2 weken voor de geplande vertrektijd door de luchtvaartmaatschappij op de hoogte gebracht van de vertraging of annulering van de vlucht? Dan heb je geen recht op compensatie.

Vlucht overboekt

Is je vlucht overboekt, en kun je daardoor niet reizen? Bij een overboeking zijn er twee opties:

  • Als je je plaats vrijwillig afstaat, dan geeft de luchtvaartmaatschappij je vaak een vergoeding of ander voordeel
  • Als de luchtvaartmaatschappij weigert om je mee te nemen, dan gelden dezelfde rechten als bij annulering van de vlucht

 

Gepost in Vliegen | 810 keer gelezen

Tags:


Reacties

Tix Redactie27/10/2017 09:17

@Linda: Dat is lastig om te zeggen. Je kunt via https://claimservice.tix.nl/ informatie aanvragen en/of een claim indienen.


Linda Schippers26/10/2017 13:18

Hallo, Ik ben afgelopen september van Dusseldorf naar Antalya gevlogen. Aangezien Sunexpress een fout met onze namen heeft gemaakt in het incheck systeem hebben wij onze vlucht van 07.50u moeten missen. Wij zijn toen pas om 13.45u naar Antalya kunnen vliegen. Kan ik hier nog een vergoeding voor vragen aangezien wij andere kosten hebben moeten maken qua eten en drinken en 6 uur vertraging hebben gehad door een fout van hun? Mvg


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *