Travel Blog

okt 05

Airline-regels voor passagiers met obesitas

Gepost in Vliegen | geplaatst door Linda Folkers

Meer dan de helft van de Nederlandse bevolking kampt met overgewicht. In de meeste gevallen is dit beperkt, maar volgens het CBS heeft bijna 14% van de Nederlanders obesitas: ernstig overgewicht.

Zeker in een vliegtuig, waar de meeste airlines er alles aan doen om iedere vierkante centimeter optimaal te benutten, kan obesitas problematisch zijn. Het komt regelmatig voor dat te dikke reizigers niet in een vliegtuigstoel passen. Deze zijn doorgaans 43 centimeter breed, wat bij een buikomvang vanaf 110 centimeter al krap kan worden.

KLM was in 2010 de eerste airline die – destijds met het nodige wenkbrauwgefrons – richtlijnen opstelde voor passagiers met overgewicht. Inmiddels geven steeds meer luchtvaartmaatschappijen duidelijk aan hoe zij omgaan met zwaarlijvige reizigers (soms ook POS, of COS policy genoemd), al zijn er ook diverse airlines zonder duidelijk obesitas-beleid.

 

 Airline Richtlijnen Meer info
 Air Berlin Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2
 AirFrance Er wordt aangeraden om, met 25% korting, een tweede stoel te boeken1,2 klik hier
 American Airlines Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 klik hier
 British Airways Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 klik hier
 Brussels Airlines Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2
 Delta Airlines Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 klik hier
 Easyjet Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2
 KLM Er wordt aangeraden om, met 25% korting, een tweede stoel te boeken1,2 klik hier
 Lufthansa Zwaarlijvige passagiers dienen een extra stoel te boeken1,2 (25% korting) klik hier
 Ryanair Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 klik hier
 Transavia Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2
 TUIfly Extra stoel (vanaf €25,-) wordt aangeraden2 klik hier
 United Airlines Als een verlenging van de veiligheidsriem noodzakelijk is of als de armleuningen niet naar beneden kunnen, is een tweede stoel verplicht2 klik hier
 Vueling Extra stoel wordt aangeraden, maar is niet verplicht2 klik hier
 Wizzair Nog geen duidelijke (online) richtlijnen2

 
1 Indien bij vertrek blijkt dat er nog stoelen aan boord beschikbaar zijn in de geboekte tariefsklasse, kan restitutie voor de kosten van de tweede stoel worden aangevraagd.
2 Het reserveren van een stoel bij een nooduitgang is uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk voor mensen met (veel) overgewicht

Onder voorbehoud van wijzigingen en schrijffouten. Laatst bijgewerkt: september 2016.

 
Hoewel dit overzicht met de grootst mogelijke zorg is samengesteld en regelmatig wordt bijgewerkt, kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. Klopt er iets niet, of heb je een aanvulling? Laat het ons weten!

Gepost in Vliegen | 44392 keer gelezen

Tags:


Reacties

Mandy06/02/2024 17:52

Die verlenging van de gordel heb ik meerdere keren nodig gehad eigenlijk. Terwijl ik dan weer wel tussen de leuningen pas. Het ligt namelijk niet aan broekmaat of gewicht, maar aan je lichaamsbouw. Wie heeft er last van als je een gordelverlenging moet vragen? Ik.. ik vind het verschrikkelijk. Want mensen zullen je wel 'walgelijk' vinden. Ik ben de afgelopen 3 jaar elk jaar een klein beetje afgevallen. Ik vind het alsnog weer spannend om te gaan vliegen. Het is gewoon rot als je niet gewoon van je vakantie kunt genieten, zonder je af te vragen of je past. Het zou immers kunnen dat ze de stoelen toch weer kleiner hebben gemaakt. Ook van de beenruimte wordt regelmatig wat ruimte afgesnoept. Daar hebben lange mensen dan weer meer last van dan ik, of nouja.. wanneer ze mij in mn rug prikken, vind ik dat ook best irritant. Alleen kan de mens daar zelf wat aan doen? Neeee...


Dimmen18/01/2024 18:24

Amerikaanse richtlijnen volgen is de beste optie


Anja20/10/2023 15:53

Tja ook ik zat naast een behoorlijke dikkerd in het vliegtuig. Mijn buurman kon nog net tussen de armleuningen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Gelukkig was het een vlucht van 2 uur maar het is werkelijk onaangenaam. Je kunt er niets tegen doen.


Wil02/10/2023 22:55

Iemand die een economy stoel boekt en weet dat zijn gewicht en omvang niet in een economy stoel passen is gewoon asociaal bezig. Je weet dat je de passagier je naast je ernstig overlast gaat bezorgen. Boek 2 stoelen, een business class stoel of blijf thuis maar bezorg anderen geen afschuwelijke (lange) vlucht! Ik heb zelf op een vlucht naar Bangkok meegemaakt dat de vetrollen van een ongelofelijke vette grote vrouw over de stoelleuningen kwamen, notabene in de premium economy class. Ze was nog snipverkouden ook! Het was ronduit walgelijk!


Henny08/04/2022 22:44

Kanker


Francien06/10/2021 13:47

Ik heb vooral juist last van die veel te lange hijgende en puffende potloden die omdat ze zo voorover moeten zitten dat ze in je nek hijgen en speksel je om de oren vliegt. En de knieën van deze persoon in jou rug prikken.. geef mij maar een gezellige vrolijke persoon (met goede hygiëne wat voor iedereen geldt) daar heb je een stuk minder last van dan die lange magere potlood en.


Jaap28/09/2021 22:27

Op 26.9.2021 vlucht Sundair: Rhodos naar Dusseldorf. 2 medepassagiers waren zo dik dat stoelriemen niet pasten en verlengd moesten worden. Daarbij brachten zij tassen met Honden mee en stonk het in de cabine als een nertsenfokkerij. Het cabinepersoneel was er zichtbaar door overvallen. Het vertrek was al een uur vertraagd. Met meer vertraging kon het vliegtuig niet meer landen op Düsseldorf. Het gevolg was dat 2 gewone passagiers tijdens de vlucht op de klapstoelen van het personeel mochten zitten en de dikke mensen met hun dieren op de vrijgekomen 3 stoelen mochten zitten. De ventilatie van het vliegtuig kon de stank niet wegnemen. Het was een verschrikkelijke vlucht


bob26/09/2019 12:26

Dat is mijn grootste angst als ik vlieg, dat ik naast iemand moet zitten die veel overgewicht heeft. Zeker als je, zoals Ronald, naar de Canarische Eilanden gaat dan is dat niet te doen. Eigenlijk moeten ze je dan een andere plaats geven want je hebt voor een hele plaats betaald en niet voor een halve, omdat je buurman boven jouw plaats hangt. Je kunt niet verwachten dat je ruim vier uur scheef in een stoel gaat hangen. Ronald: heb je niet geprobeerd om een andere plaats te krijgen? Ben benieuwd hoe daar in de USA mee wordt omgegaan, het land waar obesitas bijna de norm is. Het wordt tijd dat er duidelijke regels komen die voor alle maatschappijen gelden. Het is van de zotte dat iemand de dupe wordt van een buurman die twee of drie stoelen nodig zou moeten hebben om niemand te hinderen.


Ronald14/09/2019 21:19

Helaas met Transavia naar Gran Canaria gevlogen met een zeer dikke man naast mij. De armleuning kon niet naar beneden. Ruim 4 uur zeer krap gezeten. De beste man had ook nog eens blote armen vol met huiduitslag. Wanneer komen er betere voorwaarden voor het reserveren van stoelen? We hebben extra betaald voor gereserveerde stoelen. De volgende keer zullen wij niet met accepteren dat de stoelleuning niet meer dicht kan. De te dikke passagier gaat dan maar bij de plooit zitten .


bol15/04/2018 21:38

Iemand van 1.60 met ernstig overgewicht weegt minder dan iemand van 1.90 met een normaal postuur. Die laatste past wel in 1 stoel maar kost meer aan brandstof. Vanwege alle lastige discussie over een eventuele vettax zie je dat airlines de besparing vooral zoeken in het gewicht van de bagage die passagiers meenemen. Beperken van de ruimbagage levert veel meer besparingen op. Dus moet daarvoor betaald worden. Voor de meeste passagiers is dat niet bezwaarlijk omdat er tegenover staat dat je veel korter voor vertrek op de luchthaven kunt aankomen als je alleen handbagage hebt.


Antoine16/10/2017 10:38

Zijn er nog wijzigingen serveert 2016?


Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *