De grootste afstanden op het vliegveld
Gepost in Onderzoeken, Vliegen | geplaatst door Linda FolkersVeel airlines hanteren als stelregel dat je 2 uur voor vertrek op het vliegveld aanwezig moet zijn. Dit advies hanteren ze vooral zodat je ook bij vertraging onderweg nog op tijd bent, bijvoorbeeld als je je hebt verkeken op de afstand naar het vliegveld. Maar ook op het vliegveld zelf kun je nog extra reistijd kunt verwachten. Van de entree naar de gate, en daarna naar de startbaan.
We zochten uit op welke vliegvelden je, na binnenkomst, de grootste afstanden naar de gate moet overbruggen. Ook keken we op welke luchthavens je (met een beetje pech) nog een flink eind moet taxiën voor vertrek. En in beide gevallen staat Schiphol in de top 10.
Grootste afstand tot de (verste) gate
Niet op alle vliegvelden hoef je deze afstanden ook daadwerkelijk te lopen. Shuttlebussen en loopbanden helpen je op weg, maar toch ben je flink wat extra tijd kwijt. Reken op Schiphol bijvoorbeeld op 20 á 30 minuten extra, als je vanaf gate D, G, H of M vertrekt. En als je met kinderen reist of slecht ter been bent wellicht nog wat meer.
1. Beijing Capital International Airport, Terminal 3 – 3,2 kilometer
2. Hartsfield-Jackson Airport Atlanta – 2,1 kilometer
3. Suvarnabhumi Airport Bangkok – 1,9 kilometer
4. Frankfurt am Main Airport – 1,9 kilometer
5. London-Gatwick, North Terminal – 1,8 kilometer
6. Seoul-Incheon International Airport – 1,7 kilometer
7. London Heathrow Airport, Terminal 5 – 1,2 kilometer
8. Amsterdam-Schiphol – 1,1 kilometer
9. J.F.K. International Airport New York – 1,1 kilometer
10. Manchester Airport – 1 kilometer
Grootste afstand tot de (verste) start- en landingsbaan
Op sommige vliegvelden kun je na ’touchdown’ je gordel nog wel even om houden. Na een landing (of voor vertrek) op de Amsterdamse Polderbaan heeft de piloot nog zeker 20 tot 30 minuten nodig om naar de gate te taxiën. En ook op deze andere vliegvelden liggen één of meerdere landingsbanen een behoorlijk eind van de luchtverkeerstoren.
1. Amsterdam-Schiphol – 6,9 kilometer (Polderbaan)
2. Denver – 4,9 kilometer
3. Dallas-Forth Worth – 4,8 kilometer
4. Sunan Airport Pyongyang – 4,6 kilometer
5. Honolulu – 4,3 kilometer
Reacties
Toen ik in 1991 in Beijing was, was de luchthaven nog piepklein. Er was een cirkelvormige terminal met ongeveer 8 gates en dat was het. En 24 jaar later hebben ze de grootste luchthaven ter wereld. Geeft aan wat voor een spectaculaire groei dat land heeft doorgemaakt.
Op lange termijn zal de oppervlakte die Schiphol beslaat nodig zijn voor o.a. woningbouw. Schiphol kan je verplaatsen naar zee, met woningbouw is dat een stuk moeilijker. I.p.v. vliegveld Lelystad uitbreiden, lees geheel vernieuwen, kan men beter de voorbereidingen treffen voor een vliegveld in de Noordzee. Wanneer je een vliegveld bouwt aan het eind van een dijk de zee in, zijn de bouwkosten een fractie van eerdere plannen. Twee parallelle startbanen evenwijdig aan de kust zijn genoeg. Hiermee komt er ook een eind aan overlast en voor de luchtvaart een eind aan de beperkende nachtslots. De energie die men met dit vliegveld kan besparen door korte aan en uitvliegroutes en korte taxi afstanden is zo veel dat alle windmolenparken op zee bij elkaar dat niet kunnen opwekken. Mijn advies: Stop Lelystad en ga een vliegveld in zee voorbereiden.
De afstanden van het vernieuwde Dubai International Airport hebben we (nog) niet kunnen vinden. Voor de verbouwing behoorde het vliegveld net niet tot de 10 grootste, Dubai staat/ stond op nummer 12.
Zijn jullie Dubai vergeten? Immens groot tegenwoordig.......
Schrijf een reactie